Hoppa till innehållet

Varukorg

Din varukorg är tom

Köpvillkor

Köpvillkor

  1. Allmänt

Dessa villkor gäller när du (”Kund”, ”du”, ”din”) använder eller handlar varor via webbsidan webbshop.nordiskamuseet.se (”Webbsidan”) som tillhandahålls av Shopify och administreras av Stiftelsen Nordiska museet (”Nordiska museet”).  

Genom köpet ingår du som kund och Nordiska museet ett avtal där du bekräftar att du förstått, accepterar och förbinder dig att följa villkoren. Avtalet anses giltigt från och med att Nordiska museet godkänt din beställning till dess att den lagstadgade reklamationsrätten löper ut 3 år efter att du mottagit varan. 

Med kund avses fysisk eller juridisk person över arton (18) år (eller med förmyndares godkännande som kan lämnas till museibutiken@nordiskamuseet.se) som köper varor för egenbruk. Personer som är intresserade av att köpa en större volym för kommersiella ändamål ombedes kontakta museibutiken@nordiskamuseet.se.

För detta avtal skall svensk lagstiftning tillämpas. 

Nordiska museet behöver viss personlig information från dig för att du skall kunna köpa en vara via webbsidan. Via köp på denna webbsida har du därmed medgivit till insamling och lagring av den data som krävs för att genomföra en beställning. 

Nordiska museet reserverar sig rätten att ändra köpvillkoren utan att informera kunder. Vid ändringar av köpvillkoren gäller de villkor som var aktuella vid kundens beställning. Den senaste versionen finns alltid att ta del av på webbshop.nordiskamuseet.se.

Nordiska museet förbehåller sig rätten att inte behandla beställningar som inte är förenliga med dessa villkor samt för beställningar där varor inte längre finns tillgängliga. I fall av att Nordiska museet väljer att inte behandla din beställning kommer att Nordiska museet att meddela dig via e-post samt att återbetala det belopp som betalats för varorna enligt villkoren statuerade i Sektion 8. 

 

  1. Försäljningsansvarig 

Försäljningen på Webbsidan bedrivs av Stiftelsen Nordiska museet (organisationsnummer 802002-4686) med kontaktinformation: 

Stiftelsen Nordiska museet, Djurgårdsvägen 6-16, 115 93, Stockholm, Sverige 

Telefon (växel): + 46 (0)8 519 546 00

E-post: museibutiken@nordiskamuseet.se

 

  1. Produkter 

Nordiska museet säljer via denna webbsida ett urval av varor utifrån Nordiska museets fysiska butikers sortiment. Observera att utbud och sortiment på webbsidan kan skilja sig från det som erbjuds i Nordiska museets butik på Djurgården och Julia Gård. 

Produktbilder och produktbeskrivningarna på webbsidan tillhandahålls i informationssyfte och Nordiska museet förbehåller sig för eventuella tryck-information- och specifikationsfel samt skillnader mellan vara och produktbild. 

Nordiska museet reserverar sig för eventuell slutförsäljning av varor. 

 

  1. Priser 

Priserna på webbsidan anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar alla tillämpliga skatter. Fraktpris på 69 SEK tillkommer vid utcheckning.

Vid eventuella prisändringar gäller det pris som var aktuellt vid kundens beställning. 

Observera att kampanjer och erbjudanden på webbsidan kan skilja sig från det som erbjuds i de fysiska butikerna på Djurgården och Julita Gård.

 

  1. Betalningssätt 

Webbsidan accepterar betalning med Visa, MasterCard och Klarna.

Transaktioner görs i svenska kronor (SEK) och betalningstransaktionen sköts av Shopify payments.

 

  1. Leverans 

Nordiska museet behandlar inkomna beställningar löpande. Hanteringstid varierar men sker normalt inom 1- 4 arbetsdagar med reservation för något längre hanteringstid vid högt beställningstryck eller semesterperioder.

Du kan välja på att få din beställning skickad via PostNord eller hämta den i Nordiska museets butik på Djurgården. Valt leveranssätt kan ej ändras när beställningen är genomförd.

 

6.1 Leverans via Postnord

Nordiska museet erbjuder för tillfället endast frakt inom Sverige. Leverans sker med PostNord. När Nordiska museet hanterat din beställning gäller PostNords leveranstider. Nordiska museet ansvarar inte för förseningar orsakade av fraktbolaget eller utomstående faktorer som Nordiska museet inte kan anses kunna påverka (exempelvis väderlek).

Din beställning är spårningsbar med hjälp av det spårningsnummer du får när din beställning behandlats av Nordiska museet. Spårningsnumret skickas till din e-post eller telefonnummer. Paketet skickas till din postlåda eller närmaste PostNord ombud. Försändelse som skickas som varubrev men inte går in i brevlådan kan komma att lämnas i en påse vid dörren. 

Upptäcker du skador på varan, förpackningen eller felaktigheter i leveransen, kontakta Nordiska museet via museibutiken@nordiskamuseet.se. Skador på förpackningen uppmanas du även anmäla till PostNord

  

  1. Beställning

Varor beställs via denna webbsida genom att fullgöra beställningsprocessen och uppge den information Nordiska museet behöver för att kunna genomföra betalningstransaktion och leverans.

Efter att köpet har registrerats skickas en automatisk orderbekräftelse med ett ordernummer till den e-postadress som kunden uppgett vid beställningen. Ordernumret ska alltid anges vid kontakt med Nordiska museet angående din beställning. Har du inte fått någon orderbekräftelse inom 1 timme, kontrollera först din mapp för Skräppost och kontakta därefter museibutiken@nordiskamuseet.se om du fortfarande saknar orderbekräftelse. 

Kunden som lagt beställning anses av Nordiska museet vara ”kontaktperson” till vem, vid utnyttjande av ångerrätt, reklamation eller makulerade beställningar görs återbetalning.

Kunden ansvarar för rätt kontaktinformationen uppges vid köptillfället då ändringar i efterhand inte är möjliga. Noterar du felaktigheter i orderbekräftelsen måste detta meddelas så snart som möjligt till museibutiken@nordiskamuseet.se. Din order kommer, om den inte skickats, därefter att makuleras. Har beställningen skickats kan varan returneras enligt instruktioner i Kapitel 8 där kunden står för returfrakten. 

 

  1. Återköp och ångerrätt

För varor köpta via denna Webbsida erbjuds ångerrätt i enligt Lagen om distansköp och avtal utanför affärslokal (2005:59). Ångerrätten måste åberopas inom fjorton (14) kalenderdagar från dagen då kunden mottog varan. 

Öppet köp på varor medges inte för varor köpta via webbsida. 

Kund som önskar utöva sin ångerrätt måste kontakta museibutiken@nordiskamuseet.se inom tidsramen för ångerfristen och meddela att hen vill utnyttja sin ångerrätt. Kunden kan även fylla i och bifoga Konsumentverkets standardblankett i sitt meddelande.

Vid ånger av varor där beställningen ännu inte hanterats makulerar Nordiska museet ordern och meddelar kunden när detta är gjort. 

För varor som skickats står kund för eventuell fraktkostnad för att återbörda varan till Nordiska museet. Varan ska returneras i samma skick som den var i när den togs emot samt i sin originalförpackning tillsammans med förpackningsmaterial och bifogade dokument. Nordiska museet reserverar sig rätten att ta ut en avgift för att kompensera en returnerad varas värdeminskning i den mån den beror på att kunden hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion samt för att varan har använts, slitits eller skadats. 

I samråd med museibutiken@nordiskamuseet.se kan varan också returneras till Nordiska museets butik på Djurgårdsvägen tillsammans med ifylld retursedel. Observera dock att återbetalning inte kan ske på plats i butiken utan hanteras elektroniskt. 

Återbetalning sker inom fjorton (14) kalenderdagar från och med den dag Nordiska museet återfått den returnerade varan. Detta sker genom bankåterbetalning och Nordiska museet kan även komma att behöva kontakta kund för kompletterande uppgifter. Hur lång tid det tar innan återbetalningen finns på kundens konto varierar beroende på vilket finansiellt institut som utfärdat kortet som användes vid betalningen. Nordiska museet kontaktar kund när återköpet är gjort. Återköp görs på den aktuella på varan samt den eventuella ursprungliga fraktkostnaden (ej returfrakten).

 

  1. Datainsamling 

För insamling och hantering av personlig data gäller Nordiska museets policy för hantering av personuppgifter.

Har du frågor om hur Nordiska museet behandlar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta dataskydd@nordiskamuseet.se. 

 

  1. Vidarebefordring av personligdata till tredje part

Din personligdata skickas till en tredje part för att genomföra betalningstransaktionen. Detta sker på ett säkert sätt med kryptering via SSL (Secure Sockets Layer) mellan kundens personliga dator och Shopify payments betalningsserver. För mer information angående transaktionsförfarandet, besök Shopify payments hemsida.

 

  1. Hantering av kakor

För insamling och hantering av kakor gäller Nordiska museets policy för hantering av kakor. 

Du kan i din webbläsares inställningar välja att inte acceptera kakor. Du kan fortfarande besöka Webbsidan men vissa funktioner riskerar att inte fungera och du kommer inte kunna genomföra ditt köp.

 

  1. Skydd för spam 

Nordiska museet använder dina kontaktuppgifter för att kunna genomföra transaktioner och leveranser samt att kunna ge dig service och kommunicera med dig angående din beställning. Nordiska museet säljer inte vidare dessa uppgifter till en tredje part. Misstänker du att dina kontaktuppgifter har kommits över av en tredje part efter att ha besökt denna webbsida ber vi dig omgående kontakta abuse@nordiskamuseet.se.

 

  1. Reklamation 

Du har rätt att reklamera en vara upp till 3 år från dess att varan tillkommit dig. Felet på varan måste vara ursprungligt och inte orsakat av normalt slitage eller handhavandefel. Kontakta museibutiken@nordiskamuseet.se för att reklamera varan, så förser Nordiska museet dig med en fraktsedel för fri returfrakt. Bifoga bilder och/eller videor som beskriver och visar felet för snabbare ärendehantering. 

Upplever du att Nordiska museet inte tillmötesgår dina eventuella krav på ett tillfredsställande sätt har du rätt att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. För mer information om hur du går tillväga att göra detta besök ARN:s webbsida. Du kan även vända dig till EU-kommissionens plattform Online Dispute Resolution som nås via denna länk

Undrar du över något?
Skriv till oss så svarar vi så fort vi kan!